? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, January 1, 2010

Mentaliti penyokong Pas, Dulu Kini dan Selamanya!!

Suasana 1

Selepas solat zohor di surau Pak Da, aku duduk di tepi ruang serambi surau sambil-sambil mendengar perbualan beberapa jemaah surau lain berbual. Sudah lama aku tidak mendengar suara mereka. Agak-agaknya sudah 3 bulan, aku tidak pulang ke kampungku.

”kita nok semayang ni kena pilih imam. Buat apa semayang belakang imam hok sokong orang yang nok lawan Islam.”

”kita dok bleh semayang belakang imam UMNO, klau semayang jugak, macam ada najis di kaki imam tu. Semayang mana sah.” bersungguh-sungguh pakcik tu luahkan rasa geramnya.

”dok soh (tak payah) gi lah semayang di masjid nun, imam bapok kepala (orang kuat ) UMNO..!!” tambah lagi seorang pakcik lain, menyokong.

Aku hanya mendengar tanpa sebarang kata.

Seorang pakcik menyentuh soal perkahwinan. ”si pulan tu, Dia Pas, laki (suami)dia UMNO. Dia kena cerai denga laki dia. Mana bleh kahwin dengan orang hok duk sokong pemimpin hok lawan Islam.”

”mana hok duk sokong pemimpin lawan Islam ni, dok jelas aqidoh dia. Bleh jadi kafir.” celah pakcik di depan ku.

Suasana 2
Aku telah diamanahkan untuk memegang bahagian dakwah PMIUM. Kesempatan aku pulang ke Terengganu ni, aku pergi menadah sedikit ilmu di rumah ustaz di kampung Rusila. Ilmu tentang dakwah Islam. Hanya untuk sedikit perkongsian minda untuk memikul amanah yang bakal aku kemudikan. Kami menggunakan sebuah kitab karangan ulama kontemporari, Yusof Al-Qardawi, ”Pengucapan Awam”.

Dalam ulasan tentang buku ini, ustaz banyak mngaitkan dengan perkara yang berlaku di dalam masyarakat melayu Terengganu dulu-dulu dan ada juga zaman akhir-akhir ini. Banyak perkara yang mengejutkan aku..

”dulu, masa ustaz kecik-kecik. Orang PAS tak bleh kahwin dengan orang UMNO. Kalau akad nikah dengan imam UMNO, akad nikah tu tak sah. Jadi, kena akad nikah balik dengan imam PAS baru sah.” jelas ustaz.

”sampai macam tu sekali ker ustaz.” tanya ku.

”Bukan setakat tu saje, dulu kalau hari raya haji, daging korban yang UMNO punya tak bleh makan. Haram. ”
Terkejut aku mendengarnya.

”kalau dapat daging korban daripada UMNO, ayah ustaz buang daging tu. Tak sah sembelihannya.” jelas ustaz lagi.

Ustaz sebut, ”kita ni dulu memahami Islam dengan pemahaman yang cetek, maklumlah orang kampung. Terlalu taksub pada parti, sampai sanggup ketepikan nilai-nilai Islam.”

Kesimpulannya ahlul Pas tetap dengan manteliti yang sesat. Ajaran sesat mana yang mereka ikut aku pun tak tahu lah. Mungkin mereka semua terlalu taksub dengan parti mereka sehingga jaid sedemikian rupa!!

1 ulasan:

AbgTuah said...

AYUH KITA BERJUANG..KITA PATAHKAN HUJAH KHALID SAMAD.

http://www.khalidsamad.com/2010/01/ismu-allah-siar-ulang.html